onsdag den 22. maj 2013

Vintage May - noget nyt, noget gammelt og noget midt i mellem....

Midt i mellem, det er så mig! Det er i hvert tilfælde min opfattelse. Mit yngste barn er ikke helt enig.

Hørt ved weekendens morgenbord:

'Moar, i gamle dage brugte man æg som hårkur'! (Ganske givet Lille Nørd, der har fodret hende med den viden)

'Jae, det er vist sandt, Wilma'

'Brugte du æg som hårkur, da du var ung, mor?'....

Behøver jeg at sige, at min husbond knækkede sammen af grin. Og så var det ovenikøbet vores bryllupsdag!! Tak for røvlort!!

Nå, men den aldrende frue her har fået ny, gammel kjole. Et parteret 70er dynebetræk (som så skulle være 'det gamle' ift overskriften, men ret beset er det jo nok ikke ældre end mig...suk), syet op i en ny model - Simplicity 1652.

Det, der tiltaler mig i særdeleshed ved dette mønster er de fine lommer midt foran. Fine, ja, synderligt brugbare - næh, for de er godt nok ikke særligt dybe. En brugt, let fugtig og sammenkrøllet snotklud, det skulle den nu nok kunne indeholde!! Jeg vil helt klart lave dybere lommer næste gang, kan I nok udlede af denne svada. Et andet fint element ved dette mønster er, at det en del af Simplicity's Amazing Fit linie. Man kan ganske enkelt tilpasse kjolen efter barm-størrelse. A- til D skål. Smart, ik'? Når det så er sagt, så har vi endnu et lille men. Denne kjole er grandiøs i str. Eller så er der bare indbygget enormt meget plads til bevægelsesfrihed. Alt for meget. Jeg er normalt en str. 14 i Simplicity mønstre. Det skulle svare til en str. 40 iflg. Simplicity, hvilket faktisk er noget fis - for jeg er ikke en 40'er. Jow, i mine drømme men ikke irl. En stolt 42'er. That's me. Denne kjole syede jeg som sædvanligt op i en str. 14....og måtte tage ca. 3 cm af i hver side!! Det skal dog siges, at kjolen passer i snittet over barmen til mig - det var kun i siden, den var gal. Måske kunne jeg godt gå et nummer ned, men så er jeg ikke sikker på at indsnittene ved brystet vil passe perfekt. Altså, str. 14 minus ca. 3 cm i hver side (hvis ikke mere?!). Jeg kunne snildt ha' snuppet 1 cm mere i hver siden uden det ville gøre noget...kjolen er fortsat ret løst siddende.

Simplicity 1652 and a vintage sheet =  a new dress for me. It's the first time I've used this pattern. It's one of Simplicity's Amazing Fit patterns. It's a lovely pattern, the dress is fairly easy to make - and with some adjustments, you might get that amazing fit. I made a size 14 which I usually do when I use Simplicity patterns but I had to take it in a lot - more than 1.2" at both sides. The funny thing is that the fit across the bodice - the bust fit - is fine, but for some reason the pattern has a lot of ease built in at the sides. Having made these adjustments I'm content with the fit. Don't know if it's Amazing - but it'll do :-).











26 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig klänning. Ska försöka få tag på mönstret jag också.

    SvarSlet
  2. It IS Amazing, definitely!

    SvarSlet
  3. WAUW hvor er du smuk...i den kjole også!

    SvarSlet
  4. He, he, .... du ser nu knaldhamrende godt ud som altid:))

    SvarSlet
  5. Superfin Trine, især med det lille gule bælte til. Hvem der bare havde så fin en talje!

    SvarSlet
  6. SAA fin Trine. Fantastisk fantastisk!

    SvarSlet
  7. Hvor er den smuk! Skynd dig at blive træt af den og sælg den til mig - vi har samme størrelse bryster;-) Hvor ser du godt ud.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  8. Ooh it is beautiful! The pattern is a bit like the dress I blogged last week, nice! Love the colors of the fabric aa well!
    Esther www.vanjansen.blogspot.com

    SvarSlet
  9. You look beautiful! I remember I tried using eggs in my hair when I was younger... and I NEVER do that again! The smell of eggs in hair grossed me out. ;) Great job on the dress and the accessories are perfect!

    SvarSlet
  10. Så underbart fin! Det mönstret får jag försöka att få tag i! Och ägg.......är väl fortfarande bra för håret........eller???? ;)

    SvarSlet
  11. Ihhh, igen har du lavet den smukkeste kjole!!!

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  13. Ps! Skøn kjole. Just love that fabric... Også selvom den er syet af et gammelt dynebetræk. ;o)

    SvarSlet
  14. Må jeg spørge hvor dine sko er fra? I'm a bit in luv! Kjolen er også smuk :)

    SvarSlet
  15. Du er simpelthen så sej til at sy!

    SvarSlet
  16. Rigtig flot kjole. Sådan en ville jeg gerne sy.

    SvarSlet
  17. Endnu en super fin kjole fra din hånd :)

    SvarSlet
  18. so pretty! I love the cut too :Dx

    SvarSlet
  19. Nok en nydelig kjole som sitter perfekt på deg! Takk for inspirasjonen, jeg har bestilt mønster og gleder meg til å sy en til meg selv!

    SvarSlet
  20. Oh, wow, Trine! This one suits you very well. It's perfect!

    SvarSlet